Isnin, 18 April 2011

SIRI 3 : “PERANAN TASAWWUF DALAM USAHA MEMBANGUNKAN KEGEMILANGAN UMAT ISLAM”

Disampaikan : SHAIKH DR HJ JAHID HJ SIDEK AL-KHALIDI
Program : SEMINAR TASAWUF
Anjuran : JABATAN MUFTI WILAYAH PERSEKUTUAN
Tarikh/Hari : 12 DISEMBER, 2009 / 25HB ZULHIJJAH 1430H (SABTU)
Masa : 9.00 HINGGA 10.00 PAGI
Tempat : DEWAN INSTITUT KEFAHAMAN ISLAM MALAYSIA (IKIM)


Jatuh Bangun Umat Islam

Umat Islam dewasa ini walaupun dikatakan ada kira-kira 1.4b dari seluruh penduduk dunia, namun mereka dianggap sebagai golongan yang ditinggalkan jauh oleh golongan yang bukan Islam khasnya bangsa barat. Keunggulan dan kegemilangan mereka telah pudar. Umat Islam dipandang remeh oleh masyarakat barat. Mereka ketinggalan dalam semua aspek kehidupan , politik, sosial, ekonomi, sains dan teknologi, pentadbiran, ketenteraan dan sebagainya lagi. Bagaimanakah kita mahu mengembalikan semula keunggulan dan kegemilangan umat Islam pada masa kini sesuai dengan tuntutan zaman moden yang serba canggih. Kita merasakan tugas ini amat berat. Mungkin mengambil masa yang panjang, berpuluh atau beratus tahun. Tetapi jika kena kaedah dan gayanya mungkin ia dapat dicapai dalam masa yang singkat, kerana nabi Muhammad s.a.w. telah berjaya merubahkan seluruh aspek kehidupan orang arab dan sekitarnya dalam masa yang singkat sebagimana yang kita maklum.

Dari segi teori, kita hanya akan dapat membangunkan keunggulan dan kegemilangan umat Islam dengan apa yang Allah gunakan untuk membangunkan keunggulan dan kegemilangan umat para nabi dan rasul yang benar-benar beriman di sepanjang zaman. Allah telah menggunakan keimanan dan ketakwaan yang sebenar untuk membangunkan umat nabi-nabi dan rasul-rasul menjadi agung dan gemilang. Allah berfirman:
 
Maksudnya: “dan (Tuhan berfirman lagi): sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. tetapi mereka mendustakan (Rasul kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan”.
Timbul satu soalan; keimanan dan ketakwaan yang macam mana yang dimaksudkan oleh Allah dalam ayat tersebut? Jawabnya, ialah keimanan dan ketakwaan seperti yang ditaklimkan, ditarbiyahkan dan ditaqiyah oleh nabi Muhammad s.a.w. kepada para sahabat sehingga mereka menjadi orang-orang yang beriman yang dipuji oleh Allah dan dikurniakan kemenangan yang besar, seperti yang disebut dalam firmanNya:
 
Maksudnya: “dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar", dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan ihsan, Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta Dia menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.”

Walaupun makna ayat tersebut telah diberi secara literal seperti di atas, namun kita perlu memahami secara tepat makna al-sabiqun al-awwalun. Berdasarkan kepada surah al-Waqi`ah ayat 10-11, al-sabiqun ialah golongan muqarrabun atau orang-orang yang hampir kepada Allah. Orang-orang yang hampir kepada Allah adalah orang-orang yang benar-benar mengenali Allah iaitu orang yang dikurniakan ma`rifatullah. Menurut hadis nabi pula, al-Sabiqun ialah orang-orang yang menenggelamkan diri dalam zikrullah. Sabda rasulullah s.a.w.:

سيروا سبق المفردون، قالوا : وما المفردون قال : الذين يستهترون فى ذكر الله يضع الذكر عنهم أوزارهم وخطاياهم، فيأتون يوم القيامة خفافا

Maksudnya: “berjalanlah kamu semua, berjayalah golongan al-mufarridun. Sahabat bertanya:siapakah al-mufarridun itu? Jawab baginda: mereka ialah orang-orang yang tenggelam dalam zikrullah. Zikir mereka telah menggugurkan dosa-dosa mereka lalu mereka dibangkitkan pada hari kiamat dalam ringan (dari bebanan dosa)”

Sebagaimana yang telah disebutkan di atas, orang yang telah dikurniakan oleh Allah ma`rifatullah ialah orang mukmin yang sampai ke tingkat ihsan dan menjadi golongan muhsinin. Mereka juga disebut sebagai ulul albab. Adapun al-awwalun jika kita gunakan pengakuan nabi Musa seperti yang Allah sebut dalam surah al-A`raf ayat 143:
 
Maksudnya: “setelah Tuhannya "Tajalla" (menzahirkan ayat kewujudanNya) menerusi gunung itu, (maka) "TajalliNya" menjadikan gunung itu hancur lebur (hilang dalam pandangan nabi Musa) dan Nabi Musa pun jatuh pengsan (fana’). Setelah ia sedar semula (dari fana’nya), berkatalah ia: "Maha suci Engkau (wahai Tuhanku), aku bertaubat kepadaMu, dan aku (rasa inilah) awal (permulaan aku menjadi) mukmin yang sebenar.”

Oleh yang demikian maka istilah al-awwalun bermaksud orang-orang mukmin yang dikurniakan oleh Allah ma`rifatullah.

Ilmu tasawuf dalam memperbaiki dan meningkatkan keimanan dan ketakwaan seseorang mukmin adalah menerusi aspek hati atau rohani kerana baiknya seseorang sehingga menjadi seorang mukmin yang unggul dan gemilang mesti menerusi aspek hati. Sebab itu rasulullah s.a.w. bersabda:

وإن فى الجسد مضغة إذا صلحت صلح الجسد كله وإذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهى القلب

Maksudnya: “sesungguhnya dalam jasad anak Adam ada mudghah. Sekira ia baik maka baiklah seluruh jasad (seluruh perbuatan anggota). Sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad (seluruh perbuatan anggota). Mudghah itu ialah hati.”

Dari hadis tersebut dapat kita simpulkan bahawa modal insan yang utama ialah hati mereka. Oleh itu maka mengasuh mentarbiah, mentarqiyah hati mesti didahulukan dari mengasuh dan mentarbiah aspek zahir. Islam diturunkan dengan dimulai memperbaiki hati iaitu diperkenalkan ilmu tauhid. Sesudah tauhid mantap dan dapat membaiki hati umat Islam yang awal, barulah perkara-perkara yang berkaitan dengan ibadat dan hukum hakam disyariatkan.

Perlu diambil perhatian di sini bahawa Islam menyuruh supaya manusia menajamkan akal dan juga menajamkan hati. Keimanan dan ketakwaan yang sebenar tidak memadai dengan akal tanpa hati kerana daya akal terhad kepada yang masuk akal (ma`qulat) sahaja. Dalam agama, ada perkara-perkara yang akal tidak mampu menerima kebenarannya, hanya hati mempunyai kekuatan untuk memahami dan menerima hakikat kebenarannya. Contohnya, ialah perintah Allah kepada tentera nabi Allah Talut, mereka tidak dibenarkan meminum air sungai sesuka hati kecuali dengan hanya seceduk tapak tangan sahaja. Majoriti tentera nabi Allah Talut tidak boleh menggunakan hati. Mereka mneggunakan akal. Kerana itulah mereka minum air sungai sepuas hati mereka dengan tujuan mereka akan menjadi kuat dalam peperangan yang akan ditempuhi. Hanya 40 orang sahaja yang mampu menggunakan hati dan dapat memahami larangan tersebut. Mereka inilah yang mampu ke medan perang dan dapat mengalahkan tentera Jalut, sedangkan kebanyakan tentera yang menggunakan akal tadi tidak mampu berperang malahan mereka menjadi letih dan lesu.

Hati yang boleh digunakan untuk memahami dan menerima berbagai-bagai kebenaran daripada Allah ialah hati yang mutmainnah, kerana hati tersebut mudah menerima hidayat dari Allah. Allah berfirman:
   
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah memberi petunjuk ke jalan agamanya (yang khusus), sesiapa yang rujuk kepadaNya, (Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.”
Malahan bila hati sudah mutmainnah, maka Allah akan kurniakan mengenalnya sebenar-benar kenal, dapat keredaanNya, menjadi hambaNya dan mendapat syurga mushahadah kepadaNya. Allah berfirman:
   
Maksudnya: “Wahai jiwa (hati) yang mutmainnah, kembalilah kamu (mengenal) kepada Tuhanmu dengan keadaan reda dan diredhai dan masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaku!“

Oleh sebab pentingnya peranan hati dalam hubungan iman dan ketakwaan, maka dalam tasawuf ditekankan aspek ahwal qalbiyyah (sifat-sifat hati yang baik yang baru dikurniakan Allah) dan maqamat qalbiyyah (sifat-sifat hati yang baik yang telah tetap dalam hati). Baiknya amalan seseorang adalah bergantung pada baiknya ahwal qalbiyyah dan maqamat qalbiyyah. Sebagai contoh, amalan orang yang hatinya bersifat taubat adalah lebih baik daripada amalan orang yang hatinya tidak bersifat taubat, begitu juga amalan orang yang hatinya bersifat ikhlas, adalah lebih baik daripada amalan orang yang hatinya tidak bersifat ikhlas.

Perubahan sifat-sifat hati akan segera berlaku menerusi amalan zikrullah sehingga hati akan menjadi mutmainnah. Perubahan-perubahan tersebut dapat dilihat menerusi tingkat-tingkat zikrullah itu sendiri. Menurut pandangan Ibn `Ata’ Allah zikrullah itu ada empat peringkat iaitu zikir ghaflah, zikir yaqazah, zikir hudur dan zikir ghaybah. Kerana itu maka dalam tasawuf, zikrullah adalah menjadi rukun yang paling utama seperti yang telah diterangkan di atas

Ahad, 3 April 2011

SIRI 2 : "PERANAN TASAWWUF DALAM USAHA MEMBANGUNKAN KEGEMILANGAN UMAT ISLAM"



Disampaikan : SHAIKH DR HJ JAHID HJ SIDEK AL-KHALIDIProgram : SEMINAR TASAWUF
Anjuran : JABATAN MUFTI WILAYAH PERSEKUTUAN
Tarikh/Hari : 12 DISEMBER, 2009 / 25HB ZULHIJJAH 1430H (SABTU)
Masa : 9.00 HINGGA 10.00 PAGI
Tempat : DEWAN INSTITUT KEFAHAMAN ISLAM MALAYSIA (IKIM)


Al-Turuq al-Sufiyyah

Bila kita membicarakan ilmu tasawuf, kita tidak akan dapat melepaskan diri dari menyebut asasnya terpenting iaitu al-turuq al-sufiyyah atau berbagai-bagai tarekat para ulama’ tasawuf. Shaykh Abu Kasim al-Junayd al-Baghdadi (297H) menegaskan dengan katanya yang bermaksud:

“Zikrullah adalah asas yang utama dalam ilmu tasawuf ini, bahkan seseorang itu tidak akan sampai kepada Allah kecuali dia sentiasa berzikrullah”.

Shaykh Abd al-Rauf al-Munawi menegaskan dengan katanya yang bermaksud:

“Asas jalan kepada Allah itu ialah mengakui makna La Ilaha Illa Allah di dalam hati. Sesungguhnya tidak ada jalan yang boleh menyampaikan kepada makrifatullah selagi belum disabitkan wujudnya Allah, pencipta alam seluruhnya Yang Maha Esa dengan UluhiyyahNya, Yang Hidup, Yang berkehendak, Yang berkuasa Yang berilmu, Yang mengutus para rasul, Yang menurunkan kitab-kitab dan sebagainya. Oleh itu, asas jalan kepada Allah ialah kalimah tauhid. Dengan kalimah tauhid itulah wujud alam batin dan alam zahir. Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: diasaskan tujuh petala langit dan tujuh petala bumi di atas qul huwa Allah Ahad. Hadis nabi s.a.w. ini menunjukkan bahawa tauhid adalah asal bagi tiap-tiap sesuatu yang ada di alam ghaib dan alam zahir”. (al-Munawi, al-Jawhar al-Fakhirah, h. 2)

Zikrullah yang dimaksudkan ialah zikir darajat iaitu yang mempunyai kaifiat peraturan dan adab-adabnya, adab sebelum zikir, adab semasa zikir dan adab sesudahya. Zikrullah tersebut mesti ditalkinkan oleh seorang mursyid kepada muridnya seperti yang dilakukan oleh para shaykh dalam berbagai-bagai aliran tarekat. Disebutkan sebagai zikir darajat kerana seseorang yang mengamalkannya rohaninya akan meningkat dari satu darjat ke satu darjat. Misalnya meningkat dari zikir ghaflah (lalai hati) kepada zikir yaqazah (sedar hati), kemudian kepada hudur hati (hati sentiasa ingat Allah) dan akhirnya sampai kepada tingkat ghaybah (yang lain dari Allah lenyap dari ruang hati, hanya Allah sahaja yang diingat).

Biasanya zikir darajat disertai dengan muraqabah atau tafakkur seperti yang diamalkan oleh golongan ulul albab. Kita boleh lihat contohnya dalam ayat 191 surah Ali `Imran. Zikrullah dan muraqabah inilah yang dianggap sebagai aqrab al-Turuq ila Allah (jalan yang terdekat untuk sampai kepada Allah dan keredaanNya). Sebab itulah apabila sayyidina Ali bin Abi Talib r.a. memohon kepada nabi Muhammad supaya baginda mengajarkan amalan yang paling dekat sampai kepada Allah, paling mudah diamal dan paling afdal, maka nabi menjawab dengan sabdanya yang bermaksud:

“Wajiblah ke atas engkau sentiasa berzikrullah secara sirr atau jihar.”

Shaykh `Ali Mursafi berkata:

“Salik yang berzikrullah adalah seperti orang yang terbang laju menuju Allah yang begitu hampir, sedang salik yang tidak berzikrullah adalah seperti orang yang mengesok dalam perjalannya yang jauh, mungkin ia telah menemui ajalnya ia tidak sampai ke detinasi yang ditujuinya itu”. (Abd Samad al-Falimbangi, Hidayah al-Salikin, h. 36)

Oleh sebab itu maka ulama’ tasawuf apabila mereka mahu mengasuh dan mendidik orang-orang yang jahat seperti perompak, penzina, peminum arak, penjudi, maka mereka akan menyuruh mereka itu berzikrullah. Misalnya, Shaykh Abd Qadir al-Jilani (w. 562H) apabila didatangi orang-orang jahat yang ingin bertaubat maka beliau menyuruh mereka supaya sentiasa berzikrullah.

Kepimpinan Guru (Suhbah)

Keistimewaan ilmu dan amalan tasawuf selain daripada zikrullah ialah penekanan terhadap kepimpinan guru. Dengan adanya kepimpinan guru maka peranan tasawuf semakin jelas kemampuannya untuk membentuk individu-individu muslim menjadi sebaik-baik hamba Allah, iaitu manusia-manusia yang gemilang di dunia dan di akhirat. Kejayaan para sahabat nabi menjadi golongan umat Islam yang sangat gemilang adalah hasil bimbingan secara bersungguh-sungguh dan berterusan oleh rasulullah s.a.w.. Gelaran sahabat yang diberikan kepada golongan umat Islam yang hidup bersama nabi membuktikan keintiman hubungan antara rasulullah s.a.w. dengan mereka. Pada hemat penulis, jika kita mahu melihat satu bentuk kepimpinan antara guru dengan para murid yang mendekati kepimpinan rasulullah terhadap sahabat, maka kita boleh lihat dalam kepimpinan seorang sufi terhadap murid-murid mereka. Malahan adab-adab yang digunakan dalam hubungan sahabat dengan rasulullah s.a.w. juga digunakan dalam adab-adab seorang guru dengan murid-muridnya dalam tasawuf. Dalam era moden atau suasana pendidikan sekarang, konsep ini mungkin dikenali sebagai pendekatan mentor-menti, padahal ia telah lama wujud dan diamalkan sejak lahirnya Islam. Kerajaan Malaysia juga menekankan pembangunan modal insan di unviersiti-universiti awam berasaskan kepada pendekatan mentor-menti.

Dr. Abdul Halim Mahmud pernah menegaskan tentang pentingnya mursyid ini dengan katanya:

“Syarat penting yang mesti ada dalam tasawuf ialah kesan rohani atau dengan kata yang lebih tepat lagi ialah barakah. Barakah itu tidak akan ada kecuali dengan adanya wasitah (perantaraan) seseorang shaykh yang silsilahnya bersambung-sambung hingga ke rasululllah s.a.w”. (`Abd Halim Mahmud, al-Munqiz Min al-Dalal, h. 237)

Umat Islam Umat Yang Gemilang

Allah menegaskan di dalam Qur’an bahawa umat Islam adalah umat yang paling gemilang. Allah berfirman: Maksudnya: “Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)”.

Wujudnya kegemilangan dan keunggulan umat Islam diakui oleh rasulullah s.a.w. sepanjang tiga kurun dari kurun pertama hingga kurun ketiga hijrah berdasarkan hadis nabi s.a.w.:

خير القرون قرني ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم Maksudnya: “Sebaik-baik kurun ialah kurunku ini, kemudian orang-orang yang berada pada kurun berikut dan berikutnya”. Mereka yang hidup pada kurun pertama hingga kurun ketiga inilah dikenali dalam Islam sebagai al-salaf al-salih yang kegemilangan dan kecemerlangan mereka menjadi rujukan atau ikon umat Islam sepanjang zaman. Golongan tersebut mempunyai ciri-ciri kerohanian, akhlak, ilmu dan pengalaman yang menjadi obor menyuluhi hidup kepada masyarakat Islam sepanjang zaman. Allah telah memerintahkan umat Islam supaya mendapatkan pelbagai kebenaran agama menerusi kepimpinan mereka sebagaimana yang Allah sebut dalam surah al-Fatihah:


Maksudnya: “Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.”

Mereka ini walaupun tidak ma`sum, namun mereka tetap berada dalam kebenaran kerana apabila mereka melakukan kesilapan mereka akan sedar kesilapan itu dan mereka akan kembali kepada kebenaran. Mengenai perkara ini Allah menegaskan dengan firmanNya:


Maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).”

Oleh sebab itu dalam ilmu tasawuf, orang-orang yang belajar dan mengamalkannya mesti mengikut salah satu daripada mazhab yang empat dan dalam akidah mestilah mengikut akidah ahli sunnah wal jemaah. Kerana golongan tersebutlah yang dianggap berada di dalam arus perdana Islam yang sebenar. Ijtihad mereka berlangsung dalam kurun yang diakui kebenarannya oleh nabi s.a.w. seperti yang tersebut di atas. Di dalam Qur’an, golongan umat Islam yang unggul dan gemilang mungkin kita boleh tentukan dengan tepat sebagai golongan ulul albab sebagaimana yang disebut dalam Qur’an tidak kurang 16 kali. Ciri-ciri golongan ini ada disebutkan sebahagiannya oleh Allah dalam ayat 18-22 surah al-Ra`dd:


Maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang mahu memikirkan hal itu hanyalah orang-orang yang berakal sempurna. Orang-orang yang menyempurnakan perjanjian Allah dan tidak merombak (mencabuli) perjanjian yang telah diperteguhkan itu. Dan orang-orang yang menghubungkan perkara-perkara yang disuruh oleh Allah supaya dihubungkan, dan yang menaruh bimbang akan kemurkaan Tuhan mereka, serta takut kepada kesukaran yang akan dihadapi semasa soaljawab dan hitungan amal (pada hari kiamat). Dan orang-orang yang sabar kerana mengharapkan keredaan Tuhan mereka semata-mata, dan mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka; dan mereka pula menolak kejahatan dengan cara yang baik; mereka itu semuanya adalah disediakan baginya balasan yang sebaik-baiknya pada hari akhirat.” Mereka juga disebut oleh Allah sebagai “golongan hamba-hamba Allah” yang telah diberi berita yang mengembirakan hati mereka bahawa mereka akan dimasukkan ke dalam Jannah `Adnin. Sebab mereka dapat melakukan suruhan Allah atau meninggalkan laranganNya dengan sebaik-baiknya. Allah berfirman:

Maksudnya: “oleh itu gembirakanlah hamba-hambaKu. Mereka berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna.”

Akhlak dan tingkah laku mereka dipuji oleh Allah dengan firmanNya:


Maksudnya: “Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka Yang berjalan di bumi Dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini; dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang tekun mengerjakan ibadat kepada tuhan mereka pada malam hari dengan sujud dan berdiri, dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, sisihkanlah azab neraka jahannam dari kami, Sesungguhnya azab seksaNya itu adalah mengertikan. Sesungguhnya neraka jahannam itu tempat penetapan dan tempat tinggal yang amat buruk, dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu. dan juga mereka yang tidak menyembah sesuatu yang lain bersama-sama Allah, dan tidak membunuh jiwa Yang diharamkan Allah membunuhnya, kecuali Dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh syarak), dan tidak pula berzina; dan sesiapa melakukan yang demikian, akan mendapat balasan dosanya; akan digandakan baginya azab seksa pada hari kiamat, dan ia pula akan kekal di dalam azab itu dengan menerima kehinaan, kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan; dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. dan sesiapa Yang bertaubat serta beramal soleh, maka Sesungguhnya (dengan itu) ia bertaubat kepada Tuhannya Dengan sebenar-benar taubat; dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang, dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara membersihkan diri daripadanya. dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) Yang apabila diberi peringatan Dengan ayat-ayat keterangan Tuhan mereka, tidaklah mereka tunduk mendengarnya secara orang-orang Yang pekak dan buta. dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan Jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa. mereka itu semuanya akan dibalas dengan mendapat tempat yang tinggi di syurga disebabkan kesabaran mereka, dan mereka pula akan menerima penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya, mereka kekal di dalam syurga itu; amatlah eloknya syurga menjadi tempat penetapan dan tempat tinggal”. Golongan umat Islam yang unggul dan gemilang tersebut adalah merupakan hasil atau natijah daripada pimpinan nabi Muhammad s.a.w. sebagaimana yang Allah janjikan dalam firmanNya:


Maksudnya: “Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, Iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)”

Sesudah kewafatan rasul s.a.w. mereka telah dipimpin oleh ulama’ yang mewarisi ilmu ,keimanan, sifat-sifat kepimpinan nabi yang sebenar. Para sahabat pernah bertanya kepada nabi s.a.w. orang yang sebaik-baiknya mereka jadikan guru yang memimpin mereka. Rasulullah menjawab dengan sabdanya:

خياركم من ذكركم بالله رؤيته وزاد فى علمكم منطقه ورغبكم فى الآخرة عمله

Maksudnya: “Orang paling baik dalam kalangan kamu ialah orang yang apabila kamu memandangnya mengigatkan kamu kepada Allah, apabila kamu mendengar kata-katanya akan bertambah ilmu kamu dan apabila kamu lihat amal perbuatannya menjadikan kamu sukakan akhirat.” Golongan umat Islam yang unggul dan gemilang tersebut juga disebut Allah sebagai mukmin yang sebenar-benar mukmin sebagaimana dalam firmanNya:


Maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatnya) gementarlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah. Iaitu orang-orang yang mendirikan sembahyang dan yang mendermakan sebahagian dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka. Merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. mereka akan mendapat pangkat-pangkat yang tinggi di sisi Tuhan mereka dan keampunan serta limpah kurnia yang mulia (di syurga).” Kalau dilihat dari sudut hadis, merkea adalah golongan orang-ornag mukmin yang sampai ke tingkat ihsan seperti yang disebut dalam hadis nabi s.a.w. yang bermaksud:

“Ihsan ialah anda beribadat kepada Allah seolah-olah anda melihatnya. Jika anda tidak melihatnya sesungguhnya Allah melihat anda.”

Menurut Ibn Rajab al-Hanbali orang yang sampai ke tingkat ihsan ini ialah orang yang dikurniakan oleh Allah ma`rifatullah. Menurut beliau orang dikurniakan ma`rifatullah berdasarkan hadis tersebut terbahagi kepada dua golongan . Golongan pertama orang yang diberi makrifatullah tetapi sifat keihklasan mereka belum sempurna. Mereka dikenali sebagai `arif naqis. Merekalah orang yang disebut oleh nabi; orang yang beribadat kepada Allah seolah-olah melihatNya. Golongan kedua ialah orang yang dikurniakan ma`rifatullah dan sifat keihklasannya juga disempurnakan oleh Allah, menjadi orang yang `arif kamil. Golongan kedua inilah yang disebut dalam hadis tersebut; jika anda tidak melihatNya, maka anda (merasa) Allah melihat anda. Mereka digelar oleh Allah sebagai Golongan muhsinin yang dikurniakan oleh Allah rahmat yang lengkap. Allah berfirman:

Maksudnya: “Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya”.

Golongan al-siddiqin, al-shuhada’ dan al-salihin sebagaimana disebut oleh Allah dalam surah al-Nisa’ ayat 69 adalah merupakan golongan al-muhsinin. Golongan muhsinin adalah orang-orang yang bersungguh-sungguh menjaga syariat Allah dengan sebaik-baiknya kerana Allah sendiri berkehendak golongan tersebut sentiasa berada dalam ketaatan kepada Allah. Allah memelihara mereka, Allah melindungi mereka. Allah berfirman :

Maksudnya: “Sesungguhnya pelindungku ialah Allah yang telah menurunkan Kitab (Al-Quran), dan Dia lah jua Yang menolong dan memelihara orang-orang Yang berbuat kebaikan.”

Golongan muhsinin bila beribadat semata-mata mahukan Allah dan keredaanNya. Golongan inilah yang disebut oleh Imam Ghazali sebagai Khawass al-Khawass. Mereka itu adalah golongan al-Muqarrabun yang juga disebut oleh Allah sebagai golongan al-Sabiqun dalam surah al-Waqi`ah:

Maksudnya: “dan (puak yang ketiga pula ialah) orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), - yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak); mereka itulah orang-orang yang didampingkan (di sisi Allah)”