Rabu, 20 Januari 2010

PETIKAN PENTING KITAB "AL-AJWIBAH AL-MARDHIAH LI RADD 'ALA FITNAH AL-LISANIYYAH"

WASIAT LISAN AL-MARHUM TUAN GURU IMAM ISHAK UNTUK AL-MARHUM IMAM HAJI SANI DI AKHIR TAHUN 1990.

Adalah nyata salahnya sesiapa juga yang beranggapan bahawa keizinan atau kebenaran yang diberikan oleh al-Marhum Tuan Guru Imam Haji Ishak kepada khalifahnya untuk membawa suluk hanya menerusi SURAT WASIAT yang telah dipaparkan di atas sahaja. Sebabnya di samping surat wasiat tersebut, adanya WASIAT SECARA LISAN telah dibuat oleh al-marhum Tuan Guru Imam Haji Ishak. AM seharusnya mengambil perhatian berat dan janganlah beliau mengabaikan perkara tersebut demi kebenaran ilmiah dan kebenaran ilmu serta amalan tarekat.

Rata-rata para khalifah dan murid al-marhum Tuan Guru Imam Hj. Ishak tidak tahu adanya WASIAT LISAN (Ini termasuk AM lebih-lebih lagi), sebab WASIAT LISAN didengar hanya oleh beberapa orang khalifah atau murid sahaja. Biasanya WASIAT LISAN tidak dihebahkan secara terbuka oleh al-marhum Tuan Guru Imam Ishak. Mereka yang mendengar pun tidak akan gatal mulut untuk bercakap mengenainya, walaupun tidak ada larangan untuk berbuat demikian. Bagaimanapun kadang-kadang ,pada masa-masa yang sesuai mereka akan bercakap mengenainya.

Al-marhum Tuan Guru Imam Ishak pada akhir tahun 1990 telah membuat WASIAT LISAN yang membenarkan atau mengizinkan al-marhum Imam Haji Sani untuk membawa suluk sendiri. Antara lain al-marhum Tuan Guru berkata:

"....Imam Sani, mulai sekarang buatlah suluk. Saya izinkan awak buat suluk. Buat lah rumah suluk di mana-mana tempat yang awak suka...."
WASIAT LISAN tersebut dibuat oleh al-marhum Tuan Guru ketika makan tengahari dalam masa bersuluk yang diadakan pada akhir tahun 1990. Hari dan tarikh tepatnya penulis sendiri sudah lupa. Wasiat tersebuat didengar sendiri oleh al-marhum Tengku Mustafa, al-marhum Nan, penulis serta seorang dua yang lain yang penulis tidak ingat nama mereka.

Bagaimanakah sikap dan pandangan Tengku Mustafa terhadap al-marhum Imam Haji Sani? Bagaimana pula pandangan beliau terhadap WASIAT LISAN tersebut?

Jawapannya,al-marhum Tengku Mustafa sangat menyanjungi dan menghormati al-marhum Imam Haji Sani kerana telah menerima wasiat yang sangat berharga dan bermakna tersebut. Wasiat tersebut juga tetap menjadi pegangan al-marhum Tengku Mustafa walaupun setelah kewafatan al-marhum Tuan Guru Imam Haji Ishak.

Malahan, pegangan dan pandangan al-marhum Tengku Mustafa terus kukuh dan tidak berubah, setelah beliau dapati nama al-marhum Imam Haji Sani diletakkan dalam senarai khalifah yang perlu dilatih-latih untuk membawa suluk seperti yang terpapar dalam surat wasiat tersebut . Ini menunjukkan bahawa al-marhum Tengku Mustafa dapat memahami dan menilai kedua-dua wasiat dalam SURAT WASIAT dan WASIAT LISAN.

Jelas sekali al-marhum Tengku Mustafa berpegang kepada ilmu dan kefahamannya yang benar bahawa WASIAT LISAN yang dibuat ada akhir tahun 1990 itu yang berkuat kuasa dan menggantikan apa yang terdapat dalam SURAT WASIAT yang bertarikh 18 April 1988. Dengan itu, kedudukan Imam Haji Sani telah bertukar dari khalifah yang mesti dilatih-latih untuk membawa suluk kepada khalifah yang layak membawa suluk. Sebab keizinan telah diberikan secara lisan oleh al-Marhum Tuan Guru Imam Haji Ishak.


WASIAT LISAN AL-MARHUM TUAN GURU IMAM HAJI ISHAK YANG PERTAMA UNTUK PENULIS PADA 15 MAC 1991

Keizinan yang dibuat oleh al-marhumTuan Guru Imam Haji Ishak untuk penulis membawa amalan suluk atau khalwat berlaku dua kali. Kedua-dua kali menerusi Wasiat Lisan. Kedua-dua wasiat lisan tersebut tidak pernah terlintas apatah lagi terbayang dalam cermin dan ingatan AM.

Wasiat lisan kali pertama berlaku pada 15 Mac 1991 iaitu semasa perasmian Madrasah Babul Khayrat, Jalan Suka , Kampung Melayu Majidi, Johor Bahru. (Tarikh tersebut penulis dapati secara pasti kerana tercetak di dalam gambar yang diambil pada masa pembukaan madrasah tersebut).

Wasiat lisan kali pertama , diluahkan oleh al-marhum Tuan Guru secara khusus kepada Tuan Haji Rosdi ,selaku pewaris lelaki kepada keluarga al-marhum Tuan Haji Abdul Kadir yang mewakafkan tanah dan madrasah yang dibina. Antara lain al-marhum Tuan Guru berkata:

"Rosdi andaikata saya sudah tiada , maka saya berpesan kepada awak angkatlah salah seorang daripada murid saya yang berasal dari Batu Pahat untuk memimpin dan menjalankan suluk di surau ini, kerana guru saya juga berasal dari Batu Pahat. Saya kira awak faham siapa yang saya maksudkan...."

Bagi tujuan menerangkan WASIAT LISAN tersebut sejelas-jelasnya dan untuk mengabadikan perjalanan, warna dan corak sejarah Madrasah Babul Khayrat yang juga mengabadikan jalinan sejarah hidup al-marhum Tuan Guru, maka sangat eloklah jika kita catitkan sedikit latar belakang perasmiannya. Madrasah Babul Khayrat telah siap dibina pada akhir tahun 1990. Perasmian pembukaannya telah ditangguhkan disebabkan kesihatan al-marhum Tuan Guru tidak mengizinkan. Pada awal bulan Mac 1991, keadaan kesihatan al-marhum Tuan Guru beransur pulih dan Tuan Guru boleh bergerak dan berjalan dengan cergas kerana itu, al-marhum menetapkan tarkh perasmian Madrasah Babul Khayrat iaitu pada 15 Mac 1991.

Untuk menjaga kesihatan al-marhum Tuan Guru, maka al-marhum menaiki kapal terbang MAS dari terminal 3 Subang ke Lapangan Terbang Senai Johor Bahru dengan ditemani oleh al-marhum Nan. Majlis perasmian dibuat pada waktu malam selepas solat maghrib . Majlis diisi dengan program syarahan yang dibuat oleh al-marhum Tuan Guru diikuti syarahan yang dibuat oleh penulis sendiri. Selepas itu, sembahyang Isya' dan bertawajuh seperti biasa . Selepas tawajjuh semua jamaah keluar daripada madrasah untuk menikmati jamuan makan di rumah keluarga Tuan Haji Rasdi yang terletak bersebelahan dengan madrasah. Para hadirin lelaki dan perempuan kira-kira 70 hingga 80 orang.

Tuan Haji Rasdi telah memimpin Tuan Guru Imam Ishak berjalan menuju ke rumah tersebut. Semasa berjalan menuju ke rumah tersebut ketika itulah Tuan Guru Imam Ishak melafazkan wasiatnya untuk penulis yang sangat penting itu. Di sini eloklah kita sebutkan sekali lagi wasiat yang telah disebutkan di atas:

"Rosdi andaikata saya sudah tiada , maka saya berpesan kepada awak angkatlah salah seorang daripada murid saya yang berasal dari Batu Pahat untuk memimpin dan menjalankan suluk di surau ini, kerana guru saya juga berasal dari Batu Pahat. Saya kira awak faham siapa yang saya maksudkan...."

Selepas jamuan selesai dan setelah siap dikemaskan dan dibersihkan pinggan mangkuk dibasuh, Tuan Haji Rasdi segera menceritakan wasiat al-marhum Tuan Guru tersebut kepada anggota keluarganya, terutama kepada ibu dan kakaknya. Tujuan Tuan Haji Rasdi berbuat demikian adalah supaya wasiat tersebut diambil perhatian oleh pihak keluarganya.

PELANTIKAN SECARA RASMI PENULIS SEBAGAI PENGERUSI MADRASAH BABUL KHAYRAT OLEH AL-MARHUM TUAN GURU IMAM HAJI ISHAK

Beberapa minggu selepas perasmian Madrasah Babul Khayrat berlaku sedikit kekecohan dan masalah di Madrasah Babul Khayrat .Antara masalah kecil tetapi tidak dapat diselesaikan oleh Pengerusi sementara madrasah tersebut ialah masalah yang berkaitan dengan bekalan air. Bekalan air tidak dapat dibuat oleh Jabatan Bekalan Air Johor Bahru disebabkan status bangunan tersebut tidak jelas. Berikutan dengan masalah tersebut akhirnya al-marhumTuan Guru Imam Ishak melantik penulis sebagai Pengerusi Tetap walaupun pada masa itu penulis tinggal di Kuala Lumpur.

Setelah dilantik menjadi pengerusi , maka penulis telah menemui kadi daerah Johor Bahru iaitu Ustaz Haji Murshid untuk mendapatkan nasihat berhubung Madrasah Babul Khayrat . Dipendekkan cerita akhirnya beliau menasihatkan supaya bangunan tersebut didaftarkan atas nama madrasah dan bukannya surau. Tujuannya ialah supaya tidak terikat dengan Enekmen Masjid dan Surau Negeri Johor. Sesudah berjaya didaftarkan atas nama Madrasah dan diterima surat pendaftaran daripada kadi tersebut penulis mendapati barulah bekalan air dimasukkan dengan mudah.

Pelantikan penulis secara rasmi sebagai Pengerusi Madrasah Babul Khayrat oleh Tuan Guru dapat meyakinkan Tuan Haji Rasdi dan keluarganya bahawa muridnya yang diwasiatkan untuk menerima Madrasah Babul Khayrat ialah penulis dan bukannya muridnya yang lain. Pelantikan tersebut seolah-olah satu langkah di hadapan untuk merealisasikan kedudukan penulis sebagai orang yang bakal membawa amalan suluk di Babul Khayrat . Perlu diingatkan di sini pelantikan tersebut disambut baik dan sangat-sangat dialukan oleh semua jawatankuasa kecuali pengerusi sementara yang kurang senang hati . Alasannya penulis di Kuala Lumpur dan bukannya di Johor Bahru.

WASIAT LISAN AL-MARHUM TUAN GURU IMAM HAJI ISHAK YANG KEDUA UNTUK PENULIS DI AKHIR BULAN OKTOBER 1991

KEIZINAN kali kedua yang dibuat oleh Tuan Guru Imam Haji Ishak untuk penulis membawa amalan suluk atau khalwat berlaku ketika bersuluk yang diadakan pada pertengahan bulan Oktober 1991. Dalam masa suluk tersebut, selepas makan malam al-marhum Tuan Guru Imam Ishak telah menyebutkan dengan katanya:

"Suluk kali pertama di Johor , biarlah Ustaz Jahid yang membawa suluk dan yang lain-lain itu membantunya...."

Wasiat Imam Ishak tersebut didengari oleh beberapa orang khalifah antara yang pentingnya ialah al-marhum Tengku Mustafa ,al-marhum Nan dan penulis sendiri. Bila penulis mendengar wasiat al-marhum Tuan Guru tersebut penulis merasa serba tidak kena kerana memikirkan ramai lagi khalifah-khalifah kanan. Oleh sebab itu maka beberapa kali penulis berbincang dengan al-marhum Tengku Mustafa dan al-marhum Nan. Dalam perbincangan beberapa kali kedua-dua Tengku Mustafa dan Nan menegaskan dengan kata mereka:

"Ustaz, arahan itu kalam guru kita, ustaz tak usahlah bimbang buat sahajalah arahan guru...."

Begitulah kata-kata galakan daripada al-marhum Tengku Mustafa dan al-marhum Nan.

Suluk yang pertama di Madrasah Babul Khayrat diadakan pada bulan Disember 1991. Sehari sebelum suluk dijalankan di Johor Bahru penulis pergi ke surau Ihya' Al-Qulub Jeram Bangkin untuk membawa suluk dan bersuluk. pada masa itu, Tuan Guru Haji Imam Ishak sedang sakit. Bagaimanapun beliau masih boleh duduk dan bercakap dengan baik. Dalam pertemuan penulis dengan Tuan Guru, Tuan Guru telah membuat perubahan pada wasiatnya. Tuan Guru antara lain menyatakan:

"Suluk kali yang pertama ini biarlah yang tua (Tengku Mustafa) membawa suluk dan ustaz menjadi imam sembahyang dari awal hingga akhir suluk . Suluk yang kedua nanti dan seterusnya ustazlah yang membawa suluk...."

Apabila penulis sampai di Madrasah Babul Khayrat Johor Bahru al-marhum Tengku Mustafa dan al-marhum Nan segera memanggil penulis masuk ke bilik .Kedua-duanya segera menyatakan perubahan wasiat telah dibuat oleh al-marhum Tuan Guru. Al-marhum Tengku Mustafa antara lain berkata:

"Ustaz,ini ada satu perubahan. Hari itu Tuan Guru menyuruh ustaz membawa suluk, tetapi sebelum kami bertolak ke mari , Tuan Guru berpesan supaya suluk kali pertama ini ,biarlah yang tua iaitu saya membawa suluk dan ustaz menjadi imam dari awal hingga akhir .....nanti suluk kedua dan seterusnya Tuan Guru kata ustazlah yang bawa suluk....."

Setelah penulis mendengar kata-kata Tengku Mustafa tersebut penulis segera berkata:

"Saya pun telah dapat tahu sebab semalam saya telah menemui Tuan Guru dan Tuan Guru menyebutkan perkara yang sama alhamdulillah......"

Dengan wasiat al-marhum Tuan Guru maka suluk yang pertama penulis menjadi imam dari awal hingga akhir seperti yang dikehendaki dan al-marhum Tengku Mustafa membawa suluk . Perlu diingatkan di sini bahwa kedua-dua al-marhum Tengku Mustafa dan al-marhum Nan mengucapkan tahniah kepada penulis terhadap wasiat tersebut dalam suasana harmoni dan sukacita.

Peringatan Penting: Wasiat lisan kali kedua ini hanya diketahui oleh Penulis, al-marhum Tengku Mustafa dan al-marhum Nan dan beberapa orang khalifah sahaja. Kira-kira 3 bulan selepas wasiat tersebut, Tuan Guru meninggal dunia. Faktor masa yang singkat antara wasiat dan kewafatan Tuan Guru Imam Hj. Ishak inilah yang menyebabkan wasiat ini belum tersebar luas.

KEYAKINAN DAN KETEGUHAN PENULIS DALAM MENJAGA BERBAGAI SYARIAT DAN ADAB DI DALAM TAREKAT

Bila penulis mengenangkan perbuatan fitnah AM yang tidak ada penghujungnya , walaupun sudah beberapa tahun dilakukannya, maka penulis teringat mungkin AM dan sesiapa sahaja sealiran dengannya meyangka bahawa penulis adalah jahil mengenai syarat dan adab dalam tarekat. Alhamdulillah, Allah telah mengurniakan kepada penulis ilmu dan kefahaman mengenai berbagai syarat dan adab dalam tarekat .Berpuluh-puluh kitab penulis telah baca dan fahami. Tidakkah penulis yang menjadi penyelia AM sehingga dia berjaya meraih ijazah tersebut? Kalau penulis jahil tentang syarat dan adab tarekat, Bagaimana AM boleh berjaya menulis thesisnya yang berkait dengan adab salik dalam Tarekat Naqsyabandi al-Khalidi . Tidak tahulah kalau dia menganggap gurunya ini jahil , tidak tahu apa-apa dan thesis itu disusun dengan bijak pandainya sendiri. Tegasnya, penulis seolah-olah penyelia tidur (sleeping supervisor)

Thesis PhD penulis yang berjudul "Syeikh Dalam Tarekat" adalah satu bukti lain penulis tidak jahil mengenai berbagai syarat dan adab dalam tarekat. Penulis tahu syarat-syarat seorang menjadi syeikh . Dalam thesis penulis, ada senarai dengan berbagai syarat dan adab seorang syeikh .Malahan penulis ada diterangkan cara-cara atau kaedah seorang Syeikh itu dilantik.

Salah satu syarat penting bagi seseorang menjadi syeikh ialah mesti ada keizinanan daripada syeikhnya

"Syarat ketujuh ,syeikh itu mestilah mendapatkan izin dari syeikhnya untuk menyebarkan, mengajarkan, membai'ahkan , mentarbiah ilmu tarekat kepada orang lain" (lihat Sheikh Dalam Tarekat H.115)

Oleh yang demikian, jika keizinan membawa amalan suluk daripada al-marhum Tuan Guru Imam Ishak kepada mana-mana khalifahnya selepas kewafatannya hanya terdapat dalam surat wasiat yang dipaparkan di atas sahaja maka sudah tentu penulis tidak berani membawa amalan suluk tersebut,. Soalan; Mengapa penulis berani membawa suluk selama berbelas tahun yang meliputi 40 kali suluk? Ini jika dikira dengan suluk yang terakhir telah dilakukan pada 3-13 September 2009. Adakah AM beranggapan penulis buat suluk tanpa izin Tuan Guru Imam Ishak? Betul anggapan AM itu dan boleh dipuji, tapi sayangnya AM hanya berpegang kepada surat wasiat , jahil tentang wasiat Tuan Guru Imam Ishak seperti yang telah dipaparkan.

Kesimpulannya, penulis membawa suluk berbelas tahun kerana telah mendapat keizinan lisan al-marhum Tuan Guru Imam Ishak . Penulis ingatkan AM ingat-ingatlah selalu ayat Surah al-Hujurat :

"Wahai orang-orang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita ,maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supya kamu tidak menimpa sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini . Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu lakukan".


AL-MARHUM TENGKU MUSTAFA MENDENGAR DAN MENGAKUI WASIAT LISAN AL-MARHUM TUAN GURU IMAM ISHAK

Al-marhum Tengku Mustafa sememangnya tahu kedua-dua wasiat lisan al-marhum Imam Ishak yang telah dipaparkan di atas. Beliau sebagaimana khalifah dan murid yang lain tahu dengan jelas penulis telah dilantik secara rasmi oleh al-marhum Tuan Guru Imam Ishak sebagai Pengerusi Madrasah Babul Khayrat adalah langkah permulaan yang dibuat oleh al-marhum Tuan Guru yang mengandungi isyarat bahawa madrasah tersebut bakal diserahkan kepada penulis.

Isyarat yang jelas tesebut menjelma dalam ibarat kata-kata Al-Marhum Tuan Guru kepada Tuan Haji Rasdi pada 15 Mac 1991 ketika perasmian pembukaan madrasah Babul Khayrat . Kata-kata al-marhum Tuan Guru telahpun disebutkan di atas. Antara lain al-marhum Tuan Guru berkata:

"Rosdi andaikata saya sudah tiada , maka saya berpesan kepada awak angkatlah salah seorang daripada murid saya yang berasal dari Batu Pahat untuk memimpin dan menjalankan suluk di surau ini, kerana guru saya juga berasal dari Batu Pahat. Saya kira awak faham siapa yang saya maksudkan...."

Di atas tadi telah diterangkan bahawa al-marhum Tengku Mustafa adalah antara khalifah kanan yang mendengar dengan jelas wasiat lisan kedua yang telah dibuat oleh al-marhum Tuan Guru Haji Imam Ishak . Wasiat lisan kedua adalah mengenai suluk pertama yang yang diadakan pada akhir tahun 1991 . Di sini penulis mengulangi sekali lagi kata-kata al-marhum Tuan Guru haji Imam Ishak dalam wasiatnya itu. Al-marhum menyebutkan:

"......suluk yang pertama akan datang ini Ustaz Jahidlah yang membawa suluk......"

Al-marhum Tengku Mustafa adalah khalifah yang memberikan dorongan semangat kepada penulis ketika itu, apabila penulis meluahkan berbagai kekurangan dan kelemahan diri untuk memikul tugas yang berat dan tidak pernah penulis memikulnya. Al-Marhum Tengku Mustafa antara lain berkata:

".....itu semua kalam guru ,ustaz, buat sajalah apa yang Tuan Guru kita suruh. Jangan bimbang jangan ragu....."
Suluk pertama diadakan pada akhir tahun 1991 iaitu dalam bulan Disember. Pada masa itu al-marhum Tuan Guru masih hidup tetapi kesihatannya bertambah merosot. Oleh kerana itulah al-marhum Tuan Guru Imam Ishak memerintahkan penulis supaya membawa suluk sebagai wakil kepada al-marhum . Oleh kerana perintah itu begitu jelas maka penulis berazam untuk membawa suluk sebagaimana yang diperintahkan. Walaubagaimanapun tiba-tiba satu perubahan yag dibuat oleh Tuan Guru.

Pada waktu sebelah pagi di hari suluk bermula, penulis menemui al-marhum Tengku Mustafa di biliknya. Bila penulis membuka itu, penulis mendapati al-marhum Nan ada dalam bilik Tengku Mustafa. Sesudah penulis duduk al-marhum Tengku Mustafa berkata:

" ....Ustaz, ini ada sedikit perubahan. Hari itu Tuan Guru suruh ustaz bawa suluk. Sebelum kami bertolak ke Johor Bahru, Tuan Guru kita buat arahan baru yang merubah sediki arahannya yang lepas . Tuan Guru arahkan supaya saya yang membawa suluk dan ustaz menjadi imam dari awal hingga akhir suluk. Selepas suluk pertama ini, dan seterusya maka ustazlah yang membawa suluk".

Jadi, al-marhum Tengku Mustafa memang mendengar, memang tahu dan memang faham arahan Tuan Guru yang tersebut. Dalam hubungan arahan di atas, al-marhum Tengku Mustafa ada membuat sedikit ulasan yang diucapkan di hadapan penulis. Antara lain beliau berkata:

"...Ustaz, arahan Tuan Guru ini saya fikir untuk menambahkan keyakinan kepada Ustaz. Jadi Imam, Ustaz memang dah biasa, tidak ada masalah. Jadi Imam dalam masa bersuluk sama saja dengan jadi imam di luar suluk. Ustaz jadi imam kali ini saya fikir ada keistimewaannya sedikit. Saya fikir Ustaz jadi imam ini adalah sebagai anak tangga untuk ustaz bawa suluk nanti. Sebab, suluk kedua nanti di surau ini Ustaz yang membawanya..."